tisdag 26 augusti 2014

Beroendeframkallande broderi

Under det här året går jag på en broderikurs på Västerbergs folkhögskola. Vi träffas två dagar varje månad och lär oss nya broderitekniker. Jag har redan gått en termin och har nu hösten kvar. Förra veckan lärde jag mig svartstick. Det är en överraskande beroendeframkallande broderiteknik, man kan inte sluta. Bara ett varv till, bara en ruta till.

Mönstervariationen är oändlig. 


Märkduken som jag gör kommer jag sätta upp på väggen!
Under kursen fick jag lära mig att svartstick är en väldigt gammal form av broderiteknik, den uppkom redan under 700-talet i Mellan Östern. Det var inte tillåtet att avbilda människor och djur så istället sydde man geometriska mönster. Under 1300-talet kom tekniken till Spanien som vidare blev mycket populärt i England under 1500-talet.

Drottning Elizabeth I med svartstick broderat över hela dräkten, 1590.

I Sverige har det utvecklats en egen typ av svartstick. Runt Siljansbygden finns det olika typer av svarta broderier på vitt tyg, som kallas för svartstick idag. När jag har googlat på svartstick eller blackwork som det heter på engelska så blir jag så inspirerad och en helt ny värld i broderivärlden har öppnat sig. Så nu ska jag ta nålen och fortsätta brodera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar